Čo je copywriting a prečo ho potrebuješ
Čo je copywriting a prečo ho potrebuješ
Toto záhadné slovo sa na internete zjavuje čoraz častejšie. Možno sa aj ty pýtaš, čo je copywriting a čo robí copywriter. Keďže ním som už viac ako 10 rokov, pomôžem ti zorientovať sa v pojmoch.
Pojem copywriting sa objavuje v marketingových Facebook skupinách, freelance portáloch alebo aj na tomto webe. Poďme sa spoločne pozrieť na to, čo je copywriting, čo je úlohou copywritera a aké predajné texty by ťa mohli zaujímať pre tvoj internetový projekt.
Zdroj: freepik.com
Čo je copywriting?
Hej počkaj! A je to copywriting alebo copywrighting či dokonca copyrighting? Ako skutočný grammar nazi musím prízvukovať, že správna je prvá možnosť. Nanešťastie sa až príliš často stáva, že ani človek ponúkajúci svoje služby nepozná korektný tvar.
Auuu.
Môj tip: Takže, keď už ponúkaš svoje copywriterské služby, zapamätaj si – copywriting ÁNO, copywrighting NIE.
Ale späť k téme. Slovo pochádza z angličtiny a označuje tvorbu predajných textov (copy=reklamný text, writing=písanie). Poväčšine si predstavujeme predajné texty v digitálnej forme. Svoje miesto majú ale aj v offline svete v časopisoch alebo reklamných letákoch.
Zdroj: freepik.com
Keď som v roku 2013 začínal, veľa agentúr, firiem a podnikateľov ani netušilo, čo je copywriting. Mysleli si, že texty pre svoje weby či e-shopy zvládnu hravo vybaviť sami. Večer pri vínku otvorili Word, nacapali do dokumentu niekoľko viet a takýto zlepenec ihneď zverejnili na stránke.
S chybami.
Nečitateľný.
Bez logiky.
Žiadne SEO.
Ble.
Môj tip: Nie je hanba povedať si, že niečo nerobíš dobre. Každý je expert na niečo iné. Ja som copywriter, no auto si neopravím.
Teraz je to o trooošku lepšie. Chápeme, že kvalitný copywriting nielen prináša predaje a traffic na webovú stránku. Je aj predlženou rukou komunikácie medzi biznisom a návštevníkmi, potenciálnymi zákazníkmi a aktuálnymi klientmi.
Zdroj: freepik.com
Čo robí copywriter?
Sú asi iba dva typy:
- easy money a sedím na zadku
- beriem to vážne a vlastne tiež sedím na zadku
Môj tip: Neber copywriting len ako ľahký zárobok. Skúsený klient ťa ľahko odhalí a pokazíš si reputáciu.
Začínal som ako študent, ktorý si chcel privyrobiť. Ani ja som ani netušil, čo je copywriter. Odštartoval som s malými vecičkami. Písanie ma bavilo stále viac a viac, získaval som viac klientov. Vybudoval som si meno a kontakty a už to išlo. Naučil som sa, čo je copywriting a po pár rokoch som ho začal brať vážne. Teraz ho robím full-time a živí ma.
A čo robí copywriter? Okrem toho, že píše predajné texty a ponúka služby, ktoré popíšem nižšie, musí mať aj isté charakteristiky. Texty musia mať logiku, musia mať šmrnc, musia fungovať a vytvárať príjemnú atmosféru v online prostredí.
Zdroj: freepik.com
Copywriter pomáha klientovi textovo zastrešiť jeho online projekt. Vytvoriť akési puto medzi ním a jeho publikom. Často ide o beh na dlhú trať, preto je rozumnou taktikou nechať všetky texty na jedného človeka. Našim cieľom je nielen predať produkt alebo službu, ale aj vytvoriť vzťah s čitateľmi. A jednoducho vyžmýkať to najlepšie z klientovho projektu.
ZAUJÍMAVÉ: Copywriter nemusí robiť iba čisto predajné texty. Blogy či posty na sociálne siete vôbec nemusia mať za cieľ predaj.
Predajné texty odo mňa pre tvoj projekt
Už sme teda zistili, čo to je copywriting a čo taký copywriter robí. Teraz ti aj na svojej ponuke predstavím predajné texty, ktoré môžu byť výsledkom našej spolupráce.
ZAUJÍMAVÉ: Pri nedávnom chate s umelou inteligenciou som zistil, že práve emócie sú to, v čom máme my ľudskí copywriteri zatiaľ navrch.
Copywritujem:
- WEB COPY – kompletné texty na webovú stránku
- BLOGY – blog ako spojenie marketingu a komunikácie
- SEO ČLÁNKY – dlhšie články s cieľom získať popredné pozície vo vyhľadávačoch
- POPISY PRE E-SHOPY – popisy kategórií a popisy produktov tip-top aj z hľadiska SEO
- POSTY NA SOCIÁLNE SIETE – profi komunikácia na sociálnych sieťach Facebook a Instagram
Moje copywriterské služby postupne rozoberiem v ďalších článkoch. Dôležité je však vedieť, že správne napísané texty tvoj biznis oddelia od konkurencie. Ak ty využívaš SEO články a konkurencia na to kašle, krôčik po krôčiku jej unikáme. Pokiaľ má e-shop v popisoch samé chyby, veľmi rýchlo stratí zákazníkov.
Čo je copywriting – záver
Teraz už možno máš predstavu o tom, čo je to copywriting, kto alebo čo je copywriter a čo je úlohou copywritera a aké texty môžeš získať, prípadne aj písať. Pokiaľ chceš byť copywriter, rád ti pomôžem a zodpoviem tvoje otázky. Som k dispozícii aj v prípade, že chceš svoj biznis nakopnúť k lepším výsledkom. Pokojne ma kontaktuj a pozrieme sa na to, čo potrebuješ.